ДЕФЕКТОЛОГ

ОКСАНА ГРИЦКО

Вчитель-дефектолог (олігофренопедагог) – спеціалізується на роботі з дітьми, що мають відхилення у своєму розвитку. Звичайно, не всі діти мають потребу дефектолога. Однак, дітям з інтелектуальними порушеннями, затримкою психічного, психомоторного і сенсорного розвитку, дітям з розладами аутистичного спектра, з синдромом Дауна дефектолог просто необхідний.

Завдання вчителя-дефектолога:

  • обстеження особливостей розвитку  дитини, визначення її здатності до навчання;
  • проведення корекційної роботи, яка спрямована на компенсацію і корекцію недоліків розвитку дітей;
  • розвиток основних психічних процесів у дітей (сприйняття, уваги, мислення, пам’яті та ін.);
  • розвиток навичок спілкування і мовної діяльністі дітей;
  • консультування батьків, просвітницька діяльність.

Основне завдання дефектолога – це допомогти дитині з особливими потребами  соціалізуватися, навчитися жити зі своєю особливістю, зрозуміти і прийняти себе.

Порушення інтелектуального розвитку – це явне виражене відхилення в пізнавальній діяльності,  що виникло на основі органічного ураження центральної нервової системи (головного мозку). Це  виявляється в обмеженості сприйняття, уваги, пам’яті, мислення, відтворенні сприйнятого і вивченого. Такі діти можуть мати певні обмеження у набутті комунікатив­них та соціальних навичок. Ці обмеження зумовлюють уповільнений темп розвитку та навчання дитини, проте вона здатна до навчання, але в уповільненому темпі і в обмеженій кількості.

Затримка психічного розвитку – це уповільнення темпів її розвитку, що виражається у недостатньому загальному запасі знань, незрілості мислення, переважанні ігрових інтересів, швидкому перенасиченні інтелектуальною діяльністю.

Характерні ознаками ЗПР дитини раннього віку:

  • недорозвинені мовленнєві функції – відсутність фразового мовлення, обмежений словниковий запас, аграматизми, неправильна вимова, утруднення мовленнєвого відтворення;
  • не сформовані навички самообслуговування – дитина не може самостійно одягнутися, неохайна, не вміє користуватися ложкою, серветкою тощо;
  • низький рівень пізнавальних процесів – сприймання, пам’яті, уваги, уяви, мислення;
  • низький рівень і темп розвитку ігрової діяльності – примітивність та одноманітність ігрових дій;
  • незрілі моторні функції – виявляються у недорозвитку загальної та дрібної моторики;
  • нездатність до узагальнення й цілісності сприймання, які знижують результативність продуктивних видів діяльності, зокрема малювання та конструювання;
  • недорозвиток емоційно-вольової сфери, що призводить до негативних проявів у поведінці.

Позитивного результату в дітей дошкільного віку можна досягти при тривалій, цілеспрямованій роботі  різних спеціалістів – медиків, психолога, вчителя-логопеда, вчителя – дефектолога.   

А батькам потрібно пам’ятати, що  поєднання батьківської любові, терпіння та віри в свою дитину з одного боку, і систематична співпраця з спеціалістами, гарантують позитивні результати та подолання проблем в розвитку вашої дитини.

Подякою за Ваше терпіння, турботу й любов буде щаслива посмішка Вашої дитини!


Піраміда навчання (розвитку ЦНС)

Часто батьки звертаються до фахівців з питанням, що їх дитина погано говорить, вчителі звинувачують дитину в лінощах, а батьків - ...
Читати далі…

Ігри та вправи двома руками одночасно

Такі вправи сприяють: одночасному розвитку обох півкуль;розвитку уваги, мислення, памяті;розвитку дрібної моторики; вдосконаленню графічних навичок. Найголовніший інструмент для розвитку мозку ...
Читати далі…

Батькам про сенсорну інтеграцію

Сенсорна інтеграція - це процес, під час якого нервова система людини отримує інформацію від органів чуттів (дотик, вестибулярний апарат, відчуття ...
Читати далі…

Кінезіологічні вправи для дітей

Кінезіологія – гімнастика для мозку. Наука про розвиток розумових здібностей та фізичного здоров’я спеціальними руховими вправами. Не вимагає окремого часу ...
Читати далі…

Ігри з гудзиками

Цікавим матеріалом дитячих ігор можуть бути звичайні гудзики. Маленьким діткам дуже подобається бавитися з ними. Звичайно, батькам слід уважно стежити ...
Читати далі…

Гімнастика мозку

Вправи для міжпівкульної взаємодії стануть в пригоді для маленьких перерв в ході заняття, для налаштування на роботу, або просто як ...
Читати далі…

Поради батькам щодо навчання дітей з інтелектуальними порушеннями в умовах карантину

Додержуйтесь усталеного розпорядку дня. Подбайте про комфортне робоче місце і організацію заняття в цілому. Займайтеся з дитиною, коли вона бадьора ...
Читати далі…