Дрібна моторика рук – успіх в маленьких долоньках

Давним-давно в ранньому віці розвитку рухів кистей і пальців рук  надавали великого значення. Для цього дітям, в якості підготовчих вправ, пропонувалися різні пальчикові ігри. Адже проста пальчикова гімнастика здатна поліпшити вимову багатьох звуків. І чим краще працюють пальці, тим краще мовлення в дитини.

Вчені доказали, що рухи пальців рук впливають позитивно на розвиток звуковимови та загальних інтелектуальних здібностей, а недосконалість рухової координації кисті та пальців рук ускладнює оволодіння письмом та іншими навчальними та трудовими навичками. Отже, при наявності мовного дефекту у дитини особливу увагу треба звернути на тренування пальчиків.

Способів працювати з дрібною моторикою – величезна кількість. Чим більше застосовувати ігор, тим більшого ефекту можна домогтися.

Пропоную дбайливим батькамігри та вправи, які допоможуть дітям набути корисних навичок дрібної моторики.

                Малесеньким дітям бажано щоденно масажувати кисті рук м`якими рухами та розминати кожен пальчик, долоньки. Зробіть “ванночки” із квасолі, гороху, гречки, насипавши їх у глибоку посудину і закиньте туди дрібні іграшки і перемішайте. Нехай дитинка занурить у таку “ванночку “ руки та витягує іграшки. Така гра розвиває координацію пальчиків.

Пальчикові ігри

Супроводжуються римованими текстами. Для більшеньких діточок будуть ефективними міні-вистави пальчикового театру, коли дитина отримує окрему роль з чіткими діями її героя.

Сортування дрібних предметів

(Дуже важливо, щоб дитина захоплювала трьома пальчиками, або великим і вказівним).Перемішайте в одній коробці два види намистин (або горох і квасоля, або камінці, або гудзики різної форми і розміру) і попросіть вам допомогти. Сортувати можна за кольором (якщо ви перемішали намистини двох кольорів), за формою, за розміром. Спочатку можна сортувати два види предметів. Потім завдання можна ускладнити: візьміть більш дрібні предмети і сортуйте їх вже на 3-5 груп (наприклад: фасоля в одну коробочку, горох-в іншу, намистинки – в третю, камінчики – в четверту, мушлі- в п`яту).

Сортування відбувається завжди в грі. Наприклад:” Наша курочка любить горох, а півник – фасольку. Треба ім розділити їжу в мисочки”, або: “Одна лялька любить макарони, а друга – фасольку. Треба дати кожній те, що вона любить”. Сортування дрібних предметів дуже важливе на третьому році життя дитини.

Розминання пластиліну

Перед ліпленням дитині будь-якого віку обов`язково дайте розім`яти пластилін. Можна вдавлювати дрібні предмети в пластилін (намистинки, насіння, мушлі, дрібні камінчики та ін.) Так можна зробити картинки-мозаїки. А ще можна, наприклад,  допомогти герою гри зробити “синю річку” (розмазавши пластилін по смужці картону) і побудувати міст через річку (втиснувши камінчики в пластилін). А потім по тім мостику “пройдуть” іграшки і “подякують”  вашій дитинці за допомогу. Стискання, розтягування, вдавлювання, відщипування й надання певної форми пластиліну допомагають  розвивати гнучкість, рухливість  та зміцнення м’язів пальчиків.

Прокочування кульок

Діти котять маленькі кульки по столу ( по ігровому полю, на якому можна намалювати різні доріжки – прямі, хвилясті, спіральні). Під час гри кулька не повинна вислизнути з-під долоні і повинна прокотитися по доріжці. Скажіть малюкові: “Кульки неслухняні і хочуть втекти! А ти їх не відпускай!” Кульки можна котити як долонями, так і одним пальчиком.

Гра з родзинками

Доволі весела як для мами, так і для дитини і корисна для всієї родини. Замісіть тісто, розтачайте його. Запропонуйте дитині прикрасити тісто родзинками. Покажіть, як правильно брати родзинку (“пінцетне захоплення”, двома пальчиками-великим і вказівним). Покажіть, що родзинки треба розкладати по всій паляничці на відстані один від одного. Потім спечіть і з`їжте всією родиною! Радість гарантована!

Нанизування кілець на стержень пірамідки

Спочатку малятко вчиться розбирити пірамідку (це легше), а вже потім збирати її. Зверніть увагу – навіть найменші діти легко запам`ятовують послідовність кольору в пірамідці і збирають її просто по пам`яті, а не в порівнянні величин. Тому, якщо ви хочете навчити їх порівнювати величину кілець і розміщувати їх від найбільшого до найменшого послідовно, то вам потрібна пірамідка з кільцями.

Пересипання

Пересипайте за допомогою ложки, совка, лійки різні сипучі речовини з однієї посудини в іншу. Можна пересипати пісок, крупу, горох, сочевицю тощо. Пересипати можна в склянку, посудину з вузькою шийкою (за допомогою лійки). Можна пересипати пісок в коробку руками, ховати і шукати в піску  різні дрібні іграшки.

Ігри-шнурівки

Шнурівку можна зробити самому. Візьміть картон, виріжте з нього знайомі для дитини деталі (яблуко, зайчика…) та зробіть по контуру отвори. В ці отвори дитина має просувати шнурочки. Також можна “пришнурувати” одну деталь до іншої (їжачок несе яблуко, одяг для ляльок тощо).

Якщо ці ігри швидко набридають дітям, то візьміть  краще ляльку, у якої черевики або одяг зав`язується за допомогою шнурка. Одягаючи і роздягаючи ляльку у грі – дитя буде легко і з задоволенням тренуватися шнурувати.

Намисто з макаронів
              Виготовлення намиста – це чудовий спосіб для дитини розвивати креативність, покращувати зорово-моторну координацію та вдосконалювати свою здатність уміло поводитися із предметами. Для початку дайте дитині товсту нитку й великий бісер або великі сухі макарони. З часом вона зможе працювати над складнішими дизайнерськими проектами з використанням більш дрібних предметів.

Вирізання паперових ляльок

               Паперові ляльки були улюбленими іграшками дітей кількох поколінь, та й сучасні діти все ще люблять їх. Вирізаючи фігурки, ваша дитина може зміцнити важливі для моторики м’язи рук. Почніть з вирізання великих ляльок і вбрання для них, і поступово переходьте до більш маленьких, які мають дрібні деталі. Паперові ляльки можуть подобатись як хлопчикам, так і дівчаткам, – просто підберіть цікавих для вашої дитини персонажів.

Наповнення пляшки дрібними предметами

В пластикову пляшку можна опускати камінчики, фасольку, кульки, намистинки, помпончики. Покажіть дитині, як правильно захоплювати дрібні предмети (двома пальцями або пучком).

Робимо намисто

Можна коктейльні трубочки або непотрібні фломастери з пластмасовим корпусом порізати на частинки. Виходять різнокольорові ”трубочки”, які діти нанизують на шнурочок, як намисто. Також можна нанизувати і котушки від ниток, кільця для штор, деталі конструктора, намистинки з глини або соленого тіста, кільця від маленьких пірамідок тощо.

Перегортання сторінок

Цю вправу можна виконувати навіть з 1-річною дитинкою. Для цього сторінки першої книги повинні бути щільними, з картону. Покажіть маляткові книгу, а на наступну сторінку покладіть картинку-сюрприз. Щоб знайти її, потрібно перегорнути сторінку. Якщо дитині важко- допоможіть їй.

Ігри з папером:

  • зім`яти – розвиток сили рук (після цього вийде “кулька”, яку можна закидувати у коробочку з відстані);
  • робити аплікації з паперових кульок ( зім`яти папір, нарвати його на смужки, потім смужки – на квадратики, скачати кожен квадратик на долоні в кульку). Кульками викладати можна різні фігурки (кішку, баранчика, хмаринки, сонечко тощо);
  • робити аплікації із шматочків паперу. Наприклад: намалювати картину на ватмані і наклеювати на неї шматочки паперу за сюжетом (білі-зображення снігу або хмарки, сині – річки, жовті – осіннє листя).
  • рвати – захоплюючи пальцями обох рук папір і тягнути в різні боки. Виходять смужки, які можна скласти в коробочку і зробити “дощик”, висипаючи їх;

Важливі поради:

  • пропонуючи дитині папір для цих ігор, ви завжди повинні показати їй звідки можна брати папір. І самі повинні взяти папір для даних вправ, тільки з певної коробки. Бо в іншому випадку дитя зрозуміє, що можна рвати все, що знаходиться навколо;
  • не давайте рвати старі книги і журнали адже в іграх ми виховуємо і ставлення до предметів. А це поганий приклад поводження з книгою. Крім цього друкарська фарба не зовсім корисна для маленьких дітей.

               Гумові груші-спринцівки

Купити маленьку грушу в аптеці. Натискаючи на неї – здуваємо ватку або листочок із столу. Можна навіть пограти у футбол (намагаючись загнати струменем повітря ватку у ворота).

Таким чином дітки розвивають силу рук. А для дітей першого року життя цю роль виконують гумові іграшки-пищалки.

Гра з баночками, пляшечками

Відкривати і закривати баночки (розкручувати і закручувати кришки). Щоб було цікавіше – заховайте всередину сюрприз, загорнутий в папір. А згодом дитина навчиться розгортати і згортати папір. Що ж заховано в баночці? Розвиває зорово-моторну координацію дитини та її спритність – малювання пальцями. Вам потрібно альбомний аркуш або картон, фарби та простір (наприклад, двір), де ваша дитина зможе вільно й безкарно розмальовувати все навкруги.

Можна нашити на одну тканину  ґудзики різних розмірів, а на іншу – різні петельтки. Дитина застібаючи ґудзики, тренуватиме пальчики, одночасно засвоюючи поняття “великий”, “маленький”.

 Розвивають увагу, кмітливість, зір і дрібну моторику рук пазли. Масажує долоні та покращує координацію рухів кисті катання долонькою олівців, кульок по столу чи іншій поверхні.

Вміння самостійно користуватися ложкою, пити з горнятка – це теж важлива складова розвитку дитини і розвитку дрібної моторики. Дитину потрібно вчити розв`язувати і зав`язувати вузлики, бантики, заплітати косички, розстібати і застібати липучки, гудзики, гачки, змійки, знімати і одягати шапку, знімати шкарпетки, черевички. Хоча в сучасних сім`ях завдання оволодіння дітьми різних видів застібок вирішується за допомогою розвиваючої книжки або килимка. Та потрібно враховувати, що набагато простіше застебнути застібку на килимку, ніж на собі. І коли у дитини на одязі і взутті протягом усього дошкільного віку тільки липучки – це призводить до того, що навіть другокласники не можуть одягтися самі, не вміють зашнурувати кеди чи кросовки, переодягаючись на фізкультуру. Але ж несамостійність дитини і залежність від дорослого  впливає і на її подальшу поведінку і успішність в житті. Навчіть дитину навичкам самообслуговування і, повірте, у них все вийде!

У ранньому віці дитина може сама знімати і одягати шапку, надіти і зняти рукавички, стягувати шкарпетки, знімати черевички, просувати руки в рукави, а ноги – в штани, знімати курточку, пальто – і це теж дуже великий успіх у розвитку дрібної моторики малечі.

Безліч ігор можна придумати для дрібної моторики рук. А ви, дорогі батьки, це можете,  включаючи невичерпну уяву і фантазію!

 Успіхів Вам і задоволення у грі із своїми  діточками! З повагою вчитель-логопед ІРЦ Ольга Крупка.